Pracuję w biurze, gdzie każdy ma swój boks i podsłuchałam, jak jedna z koleżanek nazwała mnie flejtuchem i kłamczuchą. Martwię się, że inni też tak o mnie mówią. Właśnie piszę pismo do dyrektora działu kadr – jakieś sugestie?

Przeżyłaś coś takiego?

Pewnie czułaś się zła i poniżona. To zrozumiałe. Musisz jednak odłożyć na bok emocje i podejść do tego racjonalnie. Staraj się oczyścić atmosferę, zanim zacznie to wpływać na twój stosunek do pracy i na wyniki. Większość ludzi spędza więcej czasu w tygodniu ze współpracownikami niż z własną rodziną. Jeśli nie zajmiesz się tą sprawą, będzie cię dręczyć, a zranienie, jakie czujesz, może się pogłębiać.

Oto kilka sugestii:

  1. Zanim napiszesz pismo do kadr, porozmawiaj z tą osobą. Czy powiedziałaś jej, że słyszałaś, co mówiła, i jak się z tym czułaś? Chociaż może to być trudne, poufna rozmowa sam na sam, bez wciągania w to innych, może być najlepszym pomysłem w tej sytuacji.

  2. Nigdy nie konfrontuj tej osoby w obecności innych. To tylko pobudzi ją do ataku. Fakt, że mówiła źle na twój temat, nie usprawiedliwia reakcji odwetowej z twojej strony. Celem nie jest zranienie współpracowniczki, ale naprawa relacji. To jest postawa dojrzałości. Postawi cię to w lepszym świetle, gdy nie zniżysz się do jej poziomu.

  3. Zastanów się, zanim coś powiesz. Staraj się rozmawiać bez emocji. Nie wytykaj koleżanki palcem ani nie mów: „Nie powinnaś…”. Strofowanie tylko pobudza do obrony. Skup się na sobie, a nie na drugiej stronie. Powiedz o swoim zranieniu z powodu jej wypowiedzi. Zapytaj, czy w jakiś sposób obraziłaś ją czynem lub słowem, co usprawiedliwiałoby jej słowa na twój temat. Potem pozwól się koleżance wypowiedzieć.

  4. Oczywiście ta osoba może nie zachować się dojrzale. W takiej sytuacji napisz pismo do dyrektora działu kadr. Zapewne zapyta, czy już z nią rozmawiałaś, dobrze byłoby więc potwierdzić i opisać waszą rozmowę. Szefowie działu kadr wolą, by pracownicy najpierw wyjaśniali sprawy między sobą. Jednakże jeśli ktoś wywiera toksyczny wpływ w miejscu pracy i nie chce współpracować, kadry powinny o tym wiedzieć.

  5. Przede wszystkim bądź rozważna i uprzejma. Nie oczerniaj tej osoby. Staraj się wznieść ponad zniewagę i nie patrz na tę osobę przez pryzmat tego wydarzenia, nawet jeśli niewłaściwie cię określiła. Może ma problemy emocjonalne i z jakiegoś powodu wybrała na kozła ofiarnego ciebie. Ludzie zranieni mają skłonność do ranienia innych. Kadry mogą im pomóc, zapewniając doradztwo i inne formy wsparcia.

To może być trudne, ale skupienie się na rozwiązaniu problemu będzie najmądrzejszym podejściem w takiej sytuacji.


Co szczególnie cię poruszyło w tym artykule? Czy chciałbyś porozmawiać na jakiś konkretny temat? Wypełnij poniższy formularz, a jeden z naszym mentorów skontaktuje się z tobą najszybciej, jak to możliwe.

Nasi mentorzy nie są doradcami. To zwykli ludzie, gotowi dołączyć do innych w ich życiowej podróży ze współczuciem i szacunkiem.




Autor artykułu: Julie Cosgrove

Informacje o zdjęciu: Joshua Ness