Wielu studentów z przerażeniem myśli o zadaniach grupowych. „Wszystko tylko nie projekty grupowe – mówią. – Mogę wykonać dużą robotę sam, ale nie dawajcie mi zadań do zrobienia w grupie, proszę”.
W doskonałym świecie zadania zespołowe nie stanowiłyby żadnego problemu. Nie byłoby żadnych konfliktów, nikt by się nie lenił, sprawy gładko posuwałyby się do przodu. Tak, prawda, w doskonałym świecie. Ale kto w nim żyje?
Niestety nie unikniemy zadań grupowych na studiach i problemów z nimi związanych. Więc jak można sobie z tym radzić?
Poniżej kilka myśli od osób, które nie tylko przetrwały, ale i rozwinęły się w czasie pracy w grupie.
Zacznij od organizacji zespołu
Becky, studentka zarządzania na British Columbia Institute of Technology (BCIT), radzi – Zanim zaczniecie pracę, siądźcie jako grupa i zróbcie listę tematów i zagadnień do ustalenia, zawierającą:
- cele i zadania grupy;
- zasady komunikacji - każdy członek grupy może wyrazić swoje zdanie (dobry kontakt to klucz do sukcesu w pracy zespołowej);
- terminy i miejsce regularnych spotkań grupy;
- klauzulę wyrzucenia, czyli jasne ustalenia, co się stanie, gdy ludzie nie będą pojawiać się na spotkaniach i wykonywać swoich zadań;
- zasady rozwiązywania konfliktów, jeśli się pojawią.
Ćwiczcie elastyczność
„Cierpliwość to jest coś. Nie bierz zbytnio do siebie tego, że ludzie będą krytykować twoje pomysły” – mówi Ying, student University of British Columbia. Sara, studentka BCIT, dodaje – „Słuchaj ludzi, nie myśl, że tylko ty masz rację”. „Kompromis jest kluczem – potwierdza Breanne z Trinity Western University. – Upewnij się, że nie robisz całej roboty sam”.
Wykorzystajcie swoje silne strony
Zacznijcie od określenia, co należy wykonać w danym projekcie. Potem rozdzielcie zadania członkom grupy według ich zdolności. Vic, student biznesu na University College of the Fraser Valley, jest przekonany, że warto zorientować się, w czym członkowie grupy są dobrzy i według tego rozdzielić pracę. Na przykład ktoś jest dobry w pisaniu sprawozdań, ale nie cierpi pracy badawczej, utknie w niej. Pozwól każdemu członkowi grupy rozwijać swoje zdolności.
Ustalcie ostateczne terminy
Każdy członek zespołu powinien dokładnie wiedzieć, do kiedy jego zadanie ma być wykonane. To określi jasne granice i zapobiegnie powstawaniu stresu związanego z odkładaniem wszystkiego na ostatnią chwilę.
Obejmij prowadzenie, jeśli to potrzebne
A co, gdy utkniecie jako grupa z kilkoma próżniakami, którzy w ogóle nie będą przejmować się postępem wspólnego projektu? „Przejmij rolę lidera” – radzi Rose, studentka Zarządzania w biznesie na BCIT. Przejmując kierownictwo w grupie, zyskasz okazję rozwijania umiejętności przywódczych i będziesz pilnował, by praca została wykonana. A jeśli inni członkowie grupy niczego nie wnoszą? „Zwykle każdy ma coś do powiedzenia” – mówi Rose. – „Jeśli na spotkaniach członkowie grupy milczą, zachęć ich, by się wypowiedzieli, zadając każdemu pytanie, co myśli o wspólnym zadaniu”.
Bądź pozytywny
Powstrzymajcie się od plotkowania o członkach zespołu i pomagajcie sobie nawzajem, jak tylko możecie. Kto wie, może skończycie zadanie bogatsi o doświadczenia, a nawet o jednego czy dwóch nowych przyjaciół?
Chcesz porozmawiać? Zwróć się do mentora. Jesteśmy tu po to, by cię wysłuchać i służyć radą. Zapewniamy poufność, a nasza pomoc jest bezpłatna.
Autor artykułu: Kristin Feenstra
Informacje o zdjęciu: Climate KIC